از سوی دیگر در می‌یابیم که در زمانی سال با اول تابستان شروع می‌شد ولی نه با

تیرماه، بلکه با فروردین ماه ـ بیرونی، اول سال ایرانیان را در فروردین و در

انقلاب صیفی می‌داند و اعیاد خوارزمی نیز مؤید این مدعا است. مسعودی در التنبیه

و الاشراف گوید: «آغاز سال ایرانیان در اول تابستان و مهرگان در آغاز فصل

زمستان بوده است.» در نوروزنامه منسوب به خیام آمده.: «فروردین آن روز

]سی سال گذشته از پادشاهی گشتاسب که زردشت بیرون آمد[ آفتاب به اول

سرطان قرار کرد و جشن کرد.» در کتاب التاج منسوب به جاحظ آمده: «نوروز و

مهرگان دو فصل سال هستند: مهرگان دخول زمستان و فصل سرما است و

نوروز اذن دخول فصل گرما است